7. ve 8. sinif öğrencilerinin sosyal medya tutumlari ile benlik saygilari ve akademik özgüvenleri arasindaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, ÇOCUK GELİŞİMİ , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞEGÜL YALÇIN

Danışman: Derya Kavgaoğlu

Özet:

Günümüzde artan dijitalleşme ve sanal dünya gençleri hızla içine çekmekte özellikle sosyal medyaya olan tutumları gençlerin benlik saygılarını ve akademik özgüvenlerini şekillendiren önemli birer unsur halini almaktadır. Araştırmada bu düşünce temel alınarak, kimlik oluşturma çabalarının yoğun olarak yaşandığı ergenlik döneminde, ortaokul kademesinde öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya tutumları ile benlik saygıları ve akademik özgüvenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Sancaktepe ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaokul, örneklemini ise bu evrenden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 230 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir araştırma olup, korelasyonel tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Otrar ve Argın tarafından geliştirilen Sosyal Medya Tutum Ölçeği (SMTÖ), Çuhadaroğlu tarafından Türkçeye uyarlanan Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) ve Kalkan, Bakioğlu ve Toprak tarafından hazırlanan Akademik Özgüven Ölçeği (AÖÖ) ile araştırmacı tarafından düzenlenen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için IBM SPSS Statistics 22 (SPSS Inc., Chicago, IL) programı kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler ile demografik karşılaştırmalarda iki grup karşılaştırmaları için Independent Sample T Test, ikiden fazla grup karşılaştırmalarında Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) analizi kullanılmıştır. Ayrıca nicel değişkenler arasında ilişki olup olmadığı Pearson Korelasyon analizi, ölçek puanlarının birbirini yordayıp yordamadığının tespiti ise regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; sosyal medya tutumunun ve akademik özgüveninin benlik saygısı üzerinde etkili olduğu ve 0.05 anlamlılık düzeyinde modele katkı sağladığı tespit edilmiştir. Modelde; diğer değişken sabit iken sosyal medya tutumundaki bir birim artışın benlik saygısının üzerinde 0.018 birim artışa sebep olduğu yani düşük benlik saygısını temsil ettiği; akademik özgüvendeki bir birimlik artışın ise benlik saygısında 0.017 birimlik azalışa sebep olduğu yani yüksek benlik saygısını temsil ettiği söylenebilir. Bununla birlikte akademik özgüven toplam puanının (p=0.001<0.05) ve sosyal medya tutumu toplam puanının (p=0.011<0.05) 7. sınıflar lehine farklılaştığı; cinsiyet, babanın eğitim durumu ve babanın medeni durumu gibi değişkenlerin ergenlerin benlik saygısı, akademik özgüven ve sosyal medya tutumu için belirleyici olmadığı (p=>0.05) fakat annenin medeni durumu ve annenin eğitim durumunun ergen benlik saygısı üzerinde etkili olduğu (p=<0.05) sonuçlarına ulaşılmıştır.