Sosyal Medya Müşteri Deneyimi ve Sadık Müşteri Olma Durumunun Olumlu Çocukluk Yaşantısı İle İlişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİK KIROĞLAN

Danışman: Murat Başal

Özet:

Sosyal medya müşteri deneyimi ve sadık müşteri olma durumunun olumlu çocukluk yaşantısıyla ilişkisi açısından sosyal medya kanallarının müşteri sadakati oluşturmada önemli bir rol oynamaktadır. Bu araştırma sosyal medya kullanımının müşteri deneyimindeki rolünü, müşteri bağlılığını artırmadaki etkisini ve çocukluk yaşantısı ile sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır.

Bu çalışmanın kapsamına sosyal medya aracılığıyla alışveriş yapan tüketiciler arasından 18 yaşını doldurmuş ve sosyal medya platformlarını aktif olarak kullanan tüm internet kullanıcıları alınmış, anket çalışması toplam 282 kişi ile çevrimiçi olarak yapılmıştır.

Bulgulara göre, katılımcıların %8,9’unun 18-22 yaş, %55,7’nin 23-32 yaş, %27,0’sinin 33-42 yaş, %5,3’ünün 43-49 yaş, %2,8’inin 50-57 yaş ve %0,4’ünün 58 ve üzeri yaş grubunda olduğu gözlenmiştir. Kadın katılımcıların oranı %67,4 ve erkek katılımcıların oranı %32,6, medeni durumlarına göre frekans dağılımlarına bakıldığında evli katılımcıların oranı %41,8 ve bekâr katılımcıların oranı %58,2 olarak tespit edilmiştir.

Sosyal medya müşteri deneyiminin olumlu çocukluk yaşantısı üzerindeki etkisi ile sadık müşteri olma durumunun olumlu çocukluk yaşantısı üzerindeki etkisi için yapılan regresyon analizine göre modeller istatistiksel olarak etkili bulunmuştur. Olumlu çocukluk yaşantısı üzerinde etkisi olduğu düşünülen, sosyal medya müşteri deneyimi ve sadık müşteri olma durumunun olumlu çocukluk yaşantısının ne şekilde açıkladığını ortaya koymaya yönelik olarak yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda, sosyal medya müşteri deneyimi ve sadık müşteri olma durumu ölçekleri ile olumlu çocukluk yaşantısı ile anlamlı bir ilişki (r=0,325, R2=0,105) sergilemişlerdir (F(2-273)=16,075, p<0,05). Sonuç olarak bireylerin olumlu çocukluk yaşantısı deneyimleri sosyal medya müşteri deneyimi ile sadık müşteri olma durumunu etkilemektedir. Araştırma sonuçları literatürdeki diğer çalışmaların bulgularıyla örtüşmektedir.