Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MELİK KIROĞLAN
Danışman: Murat Başal
Özet:
Sosyal medya müşteri deneyimi ve sadık müşteri olma
durumunun olumlu çocukluk yaşantısıyla ilişkisi açısından sosyal medya
kanallarının müşteri sadakati oluşturmada önemli bir rol oynamaktadır. Bu
araştırma sosyal medya kullanımının müşteri deneyimindeki rolünü, müşteri
bağlılığını artırmadaki etkisini ve çocukluk yaşantısı ile sosyal medya
kullanımı arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır.
Bu çalışmanın
kapsamına sosyal medya aracılığıyla alışveriş yapan tüketiciler arasından 18
yaşını doldurmuş ve sosyal medya platformlarını aktif olarak kullanan tüm
internet kullanıcıları alınmış, anket çalışması toplam 282 kişi ile çevrimiçi
olarak yapılmıştır.
Bulgulara göre, katılımcıların %8,9’unun 18-22 yaş,
%55,7’nin 23-32 yaş, %27,0’sinin 33-42 yaş, %5,3’ünün 43-49 yaş, %2,8’inin
50-57 yaş ve %0,4’ünün 58 ve üzeri yaş grubunda olduğu gözlenmiştir. Kadın katılımcıların
oranı %67,4 ve erkek katılımcıların oranı %32,6, medeni durumlarına göre
frekans dağılımlarına bakıldığında evli katılımcıların oranı %41,8 ve bekâr
katılımcıların oranı %58,2 olarak tespit edilmiştir.
Sosyal medya müşteri deneyiminin olumlu çocukluk
yaşantısı üzerindeki etkisi ile sadık müşteri olma durumunun olumlu çocukluk
yaşantısı üzerindeki etkisi için yapılan regresyon analizine göre modeller
istatistiksel olarak etkili bulunmuştur. Olumlu çocukluk yaşantısı üzerinde
etkisi olduğu düşünülen, sosyal medya müşteri deneyimi ve sadık müşteri olma
durumunun olumlu çocukluk yaşantısının ne şekilde açıkladığını ortaya koymaya
yönelik olarak yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda, sosyal medya
müşteri deneyimi ve sadık müşteri olma durumu ölçekleri ile olumlu çocukluk
yaşantısı ile anlamlı bir ilişki (r=0,325, R2=0,105)
sergilemişlerdir (F(2-273)=16,075, p<0,05). Sonuç olarak
bireylerin olumlu çocukluk yaşantısı deneyimleri sosyal medya müşteri deneyimi
ile sadık müşteri olma durumunu etkilemektedir. Araştırma sonuçları
literatürdeki diğer çalışmaların bulgularıyla örtüşmektedir.