Uluslararası Turizmde Yükselen Eğilimler Kongresi, Konya, Türkiye, 30 Eylül - 02 Ekim 2021, ss.177-178
Gastronomik unsurların turizm endüstrisine olan katkılarının artması gastronomi turizmi
kavramını ortaya çıkarmış ve gastronomi bilimi, turizmi besleyen dallardan biri haline
gelmiştir. Popülerleşen bu bilim dalı ile ilgili yapılan çalışmaların artması, diğer turizm
dallarıyla da etkileşimini artırmıştır. Gün geçtikçe önemi anlaşılan ve ihtiyaç sonucu ortaya
çıkmış olan sürdürülebilir turizm, gastronomi turizmine yeni amaçlar çizerek multidisipliner
yaklaşımını artırmaktadır. Turizm sektöründe sürdürülebilir bir kalkınma girdisi sağlaması
açısından önemli bir potansiyel oluşturan sürdürülebilir turizmin ana hedefleri, kaynakların
verimli kullanılması, ekonomik, ekolojik, kültürel ve sosyolojik açılardan sürdürülebilirliğin
sağlanmasıdır. Sürdürülebilir kaynaklar, turistik bölgelerin pazarda ön plana çıkmasını,
küreselleşen dünyada tek tip ürünler yerine bölgeye has ürünlerin farkedilmesini, yerel
ürünlerin/işletmelerin artmasını ve tüm bunlarla bölge gastronomik kimliğinin korunmasını
sağlamaktadır. Kaynakların etkin kullanımı ayrıca gelecek nesillerin de bu kaynakları
bilmesini ve koruyabilmesini sağlayacaktır. Bu kapsamda sürdürülebilir gastronomi turizmi
de unsurların gelecek nesillere aktarılabilir olmasını ve bilinirliklerinin arttırılmasını
hedeflemektedir. Turistlerin yerel yiyecekleri tüketme eğiliminde olmaları, gastronomik
kültürel mirasa sahip çıkan, yerelliği ve bölge halkını destekleyen, bölgeye ekonomik,
çevresel, sosyal boyutlardan katkıda bulunan sürdürülebilir gastronomi turizmini ortaya
çıkaran diğer etkenlerdir. Yerel/otantik, nostaljik, insan sağlığına faydalı, çevreye duyarlı
tarım sayesinde kırsal kalkınmaya katkı sağlayan sürdürülebilir gastronomi turizmi; yerel
üretilen yiyecek ve içecekler, festivaller, yeşil restoranlar gibi özel yiyecek-içecek üretim
alanları, organik tarım ve ürünleri, yerel üretim ve geleneksel yaşam kültürü bileşenlerinden
oluşmaktadır. Bu bileşenlere ilgi duyan turistlerin her geçen gün artan sayısı yerelliğin ön
plana çıkmasını, otantik, temiz ve güvenli ürünler ile hizmet veren yerel işletmelerin
açılmasını sağlamaktadır. Açılan işletmeler de kendi aralarında imaj farklılığı sebebiyle bir
rekabet ortamı oluşturarak bölgedeki pazarın gelişmesini ve yerel ekonominin kalkınmasını
sağlamaktadır. Sonuç olarak; azalan dünya kaynakları sebebiyle bireyler sorumluluklarına
dikkat ederek turistik faaliyetlerini gerçekleştirmektedirler. Turistik faaliyette bulundukları
bölgelerde yerel ürünleri ve çevreye duyarlı işletmeleri tercih ederek, bölgedeki gastronomi
turizminin sürdürülebilirliğine katkı sağlamaktadırlar.
The increase in the contribution of gastronomic elements to the tourism industry has revealed
the concept of gastronomic tourism and gastronomy has become one of the branches that feed
tourism. The increase in the number of studies on this popular branch of science has increased
its interaction with other tourism branches. Sustainable tourism, the importance of which is
understood day by day and has emerged as a result of need, increases its multidisciplinary
approach by drawing new goals for gastronomy tourism. The main objectives of sustainable
tourism, which has an important potential in terms of providing a sustainable development
input in the tourism sector, are the efficient use of resources and ensuring sustainability in
terms of economic, ecological, cultural and sociological aspects. Sustainable resources ensure
that touristic regions come to the fore in the market, that products specific to the region are
noticed instead of uniform products in the globalizing world, that local products/enterprises
increase, and that the gastronomic identity of the region is preserved with all of these.
Effective use of resources will also enable future generations to know and protect these
resources. In this context, sustainable gastronomy tourism aims to transfer the elements to
future generations and to increase their awareness. The tendency of tourists to consume local
foods is another factor that creates sustainable gastronomic tourism, which protects the
gastronomic cultural heritage, supports the locality and the people of the region, and
contributes to the region from economic, environmental and social dimensions. Sustainable
gastronomy tourism that contributes to rural development thanks to local/authentic, nostalgic,
beneficial to human health and environmentally friendly agriculture; It consists of locally
produced food and beverages, festivals, special food and beverage production areas such as
green restaurants, organic agriculture and its products, local production and traditional living
culture components. The increasing number of tourists who are interested in these
components ensures that the locality comes to the fore and local businesses that serve with
authentic, clean and safe products are opened. Established businesses also create a
competitive environment due to the difference in image among themselves, ensuring the
development of the market in the region and the development of the local economy. As a
result; Due to the decreasing world resources, individuals carry out their touristic activities by
paying attention to their responsibilities. They contribute to the sustainability of gastronomy
tourism in the region by preferring local products and environmentally sensitive businesses in
the regions where they operate