THE MODERATING ROLE OF GENERAL ATTITUDE TOWARDS ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE IMPACT OF DIGITAL TRANSFORMATION ON EMPLOYEE SATISFACTION


Creative Commons License

Yazıcı A. M., Sivaslıoğlu F.

Journal of research in business (online), vol.9, no.2, pp.335-364, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

This study focuses on understanding the effects of digital transformation processes in the business

world on employee satisfaction. The purpose of this study is to determine whether the general attitude

towards artificial intelligence plays a moderating role in the effect of digital transformation on employee

satisfaction. At the same time, the study was also reinforced and elaborated with demographic questions

directed to the employees. The population of the study consists of private enterprises operating in the retail

sector in Istanbul. The sample is the decision-making white – collar (N= 522) current employees working

in these retail sectors. SPSS 24.0 statistical package programe was used to analyze the data. Normality test

was performed to determine whether the data set was suitable for parametric tests. Kurtosis and skewness

values were used to evaluate normality. Pearson correlation analysis was performed to determine the

direction and severity of the relationship between the variables. Moderating analysis was performed to

determine how the relationship between an independent variable and a dependent variable is affectedy

a third variable. According to the results obtained from the study, there are quite high and significant

correlations between digital transformation and other variables in the correlation analysis. According to

the moderating effect analysis, it was observed that the general attitude towards artificial intelligence did not moderate the effect of digital transformation on the variables. In demographic variables, significant

differences are observed in all variables and sub-dimensions.

Bu çalışma, iş dünyasındaki dijital dönüşüm süreçlerinin çalışan memnuniyeti üzerindeki etkilerinin

anlaşılmasına odaklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, yapay zekaya yönelik genel tutumun, dijital

dönüşümün çalışan memnuniyeti üzerindeki etkisinde moderatör bir rol oynayıp oynamadığını

tespit etmektir. Aynı zamanda çalışanlara yöneltilen demografik sorularla da çalışma pekiştirilmiş ve

detaylandırılmıştır. Çalışmanın evreni, İstanbul ilinde perakende sektöründe faaliyet gösteren özel bir

işletmelerden oluşmaktadır. Örneklem ise, bu perakende sektörlerinde çalışan karar verici beyaz yakalı

(N= 522) mevcut çalışanlardır. Verilerin analizinde SPSS 24.0 istatistik paket programı kullanılmıştır.

Veri setinin parametrik testler için uygun olup olmadığını belirlemek adına normallik testi yapılmıştır.

Normalliğin değerlendirilmesinde basıklık ve çarpıklık değerleri kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki

ilişkinin yönü ve şiddetini belirlemek için Pearson korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Bir bağımsız

değişken ile bağımlı değişken arasındaki ilişkinin, üçüncü bir değişken tarafından nasıl etkilendiğini

belirlemek için düzenleyicilik analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, korelasyon

analizinde dijital dönüşüm ile diğer değişkenler arasında oldukça yüksek ve anlamlı korelasyonlar

bulunmaktadır. Düzenleyici etki analizine göre, yapay zekaya yönelik genel tutumun dijital dönüşümün

değişkenler üzerindeki etkisini düzenlemediği görülmüştür. Demografik değişkenlerde ise tüm değişkenler

ve alt boyutlarında anlamlı farklılıklar görülmektedir.