Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HANDE PEKEL
Danışman: Gülşen Filazoğlu Çokluk
Özet:
Bu araştırma, 14-15 yaş grubunda yer alan ergen
bireylerin internet bağımlılığının dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu
belirtileri ile depresyon düzeyi arasındaki ilişkiyi tespit edebilmek hedefiyle
yapılmıştır. Bu doğrultuda, araştırmaya tarama modelinde yön verilmiştir.
Araştırmanın örneklem grubunu 14-15 yaş grubundaki 500 ergen birey ve onların 500
ebeveyni içinden tesadüfi olarak seçilen ve araştırmaya katılmak için gönüllü
olan 1000 kişi oluşturmaktadır. Araştırmanın
verilerinin toplanmasında, Kişisel Bilgi Formu, Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği,
Conners Anababa Dereceleme Ölçeği ve DSM-5 Düzey-2 Depresyon Ölçeği – 12-17 Yaş
Arası Çocuk Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler, SPSS-25 istatistik
programında analiz edilmiş olup; bu analizlerde bağımsız gruplar t testi, anova
analizi, Pearson korelasyon
analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonunda; 14-15
yaş grubundaki ergen bireylerin internet bağımlılığı, DEHB belirtileri ve
depresyon düzeyi arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca, internet bağımlılığı ve DEHB belirtilerinin depresyon
düzeyini yordadığı belirlenmiştir. Demografik değişkenlere göre yapılan
karşılaştırmalarda internet bağımlılığı ve depresyon düzeyinde anlamlı farklar
bulunamamıştır. DEHB belirtilerinde; psikosomatik sorunlar boyutunun cinsiyete,
kaygı boyutunun cinsiyet ve anne eğitim durumuna göre, hiperaktivite boyutunun
ise anne ve baba eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna
ulaşılmıştır.