Ortaokul grubu öğrencilerinde akran zorbalığı ve benlik saygısının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gelişim Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA YOĞUNLU

Danışman: Gülşen Filazoğlu Çokluk

Özet:

İnsanın yaşamı süresince çeşitli davranışlar sergilemesi olağandır. Sergilenen

davranışın belirli bir grup tarafından şiddet özelinde gerçekleştirilmesi zorbalık

olarak tanımlanabilmektedir. Zorbalık gücüne güvenerek hükmü altında bulunanlara

söz hakkı tanımayan kimse, despot veya diktatör olarak ifade edilmektedir. Zorbalık

türleri arasında bulunan kavramlardan birisi de son yıllarda üzerinde birçok

araştırmanın gerçekleştirildiği akran zorbalığıdır. Akran zorbalığı okulda, okul

dışında ya da okula giderken yaşanan davranışlar olarak kendini göstermektedir.

Akran zorbalığı genellikle güçlü olan bir kişinin, zayıf veya daha az güçlü bir kişiye,

fiziksel veya sözlü saldırı, taciz veya tehdit yoluyla sistematik olarak zarar vermesi

durumudur. Akran zorbalığında mağdur, zorbalık davranışlarına maruz kalan kişidir.

Bu kişi, akranları tarafından fiziksel, sözlü, duygusal, sosyal veya dijital zorbalık

eylemlerine maruz kalabilir.

İnsan davranışının nedenlerini anlamak ve gelecekteki adımları tahmin etmek

günümüz dünyasında psikolojinin temel amacıdır. Benlik kavramı, sosyal bir

bağlamda gelişir ve kişilerarası ilişkilerin ve iletişimin sağlanmasında önemli bir rol

oynamaktadır. Bireyin çevresiyle etkileşiminde oluşan benlik kavramı, bireyin

çevresel tepkilerini yorumlaması, değerlendirmesi, yapılandırması ve

düzenlemesinde önemli araçtır. Benlik, insanların davranışlarını gözlemleyen,

değerlendiren, değerlendiren, düzenleyen ve onlara rehberlik eden içindeki güçtür.

Bu araştırmada, ortaokul grubu öğrencilerinde akran zorbalığı ve benlik

saygısının cinsiyete bağlı incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma

yöntemleri kapsamında yer alan ilişkisel tarama modeline göre modellenmiştir.

Araştırmada demografik bilgiler yanı sıra Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği Ergen

Formu ve Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim

döneminde ortaokul düzeyin eğitim gören ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak

kabul eden 304 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Ölçme araçlarının

uygulanması sonucunda elde edilen veriler SPSS for Windows 22.0 paket

programıyla analiz edilmiştir.

Yapılan araştırma sonunda kızların kurban olarak izolasyona erkeklerden

daha fazla maruz kaldığı görülürken; erkeklerin kurban olarak cinsel ve fiziksel

zorbalığa kızlardan daha fazla maruz kaldığı belirlenmiştir. Ayrıca erkeklerin kızlara


9


göre daha fazla fiziksel ve cinsel zorbalığa maruz bıraktığı görülmüştür. Benlik

saygısı ile öğrencilerin cinsiyet değişkenleri, anne eğitim düzeyi ile farklılık

göstermediği, baba eğitim düzeyi ile farklılaştığı, öğrencilerde yaşın ilerlemesi ile

benlik saygısının azaldığı belirlenmiştir. Benlik saygısının öğrencilerin okul başarısı,

okulu sevme durumu arasında pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki

olduğu belirlenmiştir. Akran zorbalığının öğrencilerin yaşlarına göre farklılık

göstermemekle birlikte okul başarısı, öğrencilerde sağlık sorunu yaşama ile pozitif

yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki içerisinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Yapılan çalışmada benlik saygısı ile akran zorbalığında izolasyon, fiziksel zorbalık

arasında pozitif, düşük düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı düzeyde zorba olma

durumu arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur