Eğitim Bilgileri
2009 - 2015
2009 - 2015Doktora
Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi (Dr), Türkiye
2007 - 2009
2007 - 2009Yüksek Lisans
Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi (Yl) (Tezli), Türkiye
1996 - 2001
1996 - 2001Lisans
Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye
Yaptığı Tezler
2015
2015Doktora
An investigation of research knowledge and orientation of English language teachers attending an MA program
Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi (Dr)
2009
2009Yüksek Lisans
The relationship of self-efficacy of pre-service teachers with their classroom management readiness and implementation
Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi (Yl) (Tezli)
Yabancı Diller
C1 İleri
C1 İleriİngilizce
Sertifika, Kurs ve Eğitimler
2024
2024Online MAXQDA ile Nitel Veri Analizi Eğitimi
Veri Analizi
İSTAR
Araştırma Alanları
Sosyal ve Beşeri Bilimler
Mütercim-Tercümanlık
Akademik Ünvanlar / Görevler
2025 - Devam Ediyor
2025 - Devam EdiyorDr. Öğr. Üyesi
İstanbul Gelişim Üniversitesi, SÜREKLİ EĞİTİM UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam Ediyorİdari Personel
İstanbul Gelişim Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Fakültesi
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam EdiyorDr. Öğr. Üyesi
İstanbul Gelişim Üniversitesi, UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ, İNGİLİZCE MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK
2020 - 2022
2020 - 2022Dr. Öğr. Üyesi
Biruni Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İngilizce Öğretmenliği
2016 - 2020
2016 - 2020İdari Personel
Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sürekli Eğitim Uygulama Ve Araştırma Merkezi
2016 - 2020
2016 - 2020Dr. Öğr. Üyesi
Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2015 - 2020
2015 - 2020Dr. Öğr. Üyesi
Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2015 - 2017
2015 - 2017Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2006 - 2015
2006 - 2015Öğretim Görevlisi
Yeditepe Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu, Yabancı Diller Bölümü
Yönetimsel Görevler
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam EdiyorProgram Akreditasyonu-Özdeğerlendirme Komisyonu Başkanı
İstanbul Gelişim Üniversitesi, UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ, İNGİLİZCE MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam EdiyorRektörlüğe Bağlı Komisyon Üyesi
İstanbul Gelişim Üniversitesi, UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ, İNGİLİZCE MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam EdiyorBirim Kalite Komisyonu Üyesi
İstanbul Gelişim Üniversitesi, UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ, İNGİLİZCE MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam EdiyorDekan Yardımcısı
İstanbul Gelişim Üniversitesi, UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam EdiyorFakülte Kurulu Üyesi
İstanbul Gelişim Üniversitesi
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam EdiyorBölüm Başkanı
İstanbul Gelişim Üniversitesi, UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ, İNGİLİZCE MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam EdiyorAnabilim/Bilim Dalı Başkanı
Biruni Üniversitesi
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam EdiyorErasmus Programı Kurum Koordinatörü
Biruni Üniversitesi
2015 - 2020
2015 - 2020Bölüm Başkanı
Hasan Kalyoncu Üniversitesi
2015 - 2020
2015 - 2020Anabilim/Bilim Dalı Başkanı
Hasan Kalyoncu Üniversitesi
2015 - 2020
2015 - 2020Erasmus Programı Kurum Koordinatörü
Hasan Kalyoncu Üniversitesi
Verdiği Dersler
Lisans
Lisans
Dil Becerilerinin Öğretimi
Yabancı Dil Öğretim Programları
Erken Çocuklukta Dil Öğretimi
Dilbilim
İngilizce Öğretiminde Yöntem ve Yaklaşımlar
Professional development
Reading
Öğretmenlik Uygulaması
Topluma Hizmet
Uygulamalı Dilbilim
Profesyonel Gelişim
Erkn Yaşta Dil Öğrenimi
Sınıf Yönetimi
İngilizce Öğretiminde Yaklaşımlar II
İkinci Dil Edinimi
İngilizce Öğretiminde Yaklaşımlar I
İngiliz Edebiyatı
Dinleme ve Sesletim
Dil Edinimi
Bağlamsal Dilbilgisi
İNGİLİZCE KOMPOZİSYON
AKADEMİK OKUMA VE YAZMA
ARAŞTIRMA VE ÇALIŞMA BECERİLERİ
Makaleler
Tümü (34)
SCI-E, SSCI, AHCI (3)
SCI-E, SSCI, AHCI, ESCI (4)
ESCI (1)
Scopus (7)
TRDizin (10)
Diğer Yayınlar (19)
2025
20251. Empathy and Resilience in Action: Integrating Social-Emotional Learning in ESL Classrooms
GRAB M. Ö., BAFRALI G.
RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi , cilt.49, ss.183-205, 2025 (Hakemli Dergi)
2025
20252. Flipped Classroom: A Case Study on the Perceived Benefits and Challenges of Flipped Learning for ESL Teacher Candidates
GRAB M. Ö., BAFRALI G.
JOURNAL OF LEARNING AND TEACHING IN DIGITAL AGE , cilt.10, sa.2, ss.199-209, 2025 (TRDizin)
2025
20253. Exploring the Role of Well-Being, Mindfulness, Life Satisfaction, and Subjective Happiness in the Professional Development of Language Teachers
Demir B., Hamarat B., Sönmez G.
Psychology in the Schools
, cilt.62, sa.6, ss.1641-1658, 2025 (SSCI, Scopus)
2025
20254. Examining the Effectiveness of the "Storigami in Child Development" Course
BAFRALI G., TANJU ASLIŞEN E. H.
Asian Journal of Early Childhood and Elementary Education , cilt.3, sa.3, ss.279-293, 2025 (Hakemli Dergi)
2025
20255. ChatGPT Usage Scale in Education: Validity and Reliability Study
Taktak M., Bafralı G.
INTERNATIONAL JOURNAL OF TECHNOLOGY IN EDUCATION
, cilt.8, sa.1, ss.193-207, 2025 (ESCI)
2024
20246. EMPOWERING THE FUTURE: CULTIVATING SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN UNIVERSITY STUDENTS
SÖNMEZ G., KOÇAK S.
Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi , cilt.8, sa.14, ss.118-137, 2024 (TRDizin)
2024
20247. Exploring Research by Diane Larsen-Freeman: A Scientometric Analysis
Sönmez G., Yıldız A., Aydın S.
Language Teaching Research Quarterly
, cilt.39, ss.18-33, 2024 (Scopus)
2023
20238. Using Storigami as an Instructional Technique: Preschool Teachers' Perceptions
Sönmez G., Tanju Aslışen E. H.
TPICD , cilt.3, sa.2, ss.37-51, 2023 (Hakemli Dergi)
2023
20239. Pre-service Teachers’ Perceptions of Their Future Refugee Students
Sönmez G., Gürkan S.
TRANSNATIONAL EDUCATION REVIEW , cilt.1, sa.2, ss.69-77, 2023 (Hakemli Dergi)
2023
202310. A Comparative Study on Language Teacher Immunity: Samples from Qatar and Turkey
Sönmez G., Canbay M. O.
SN Social Sciences , cilt.3, ss.1-16, 2023 (Hakemli Dergi)
2022
202211. A Critical Overview of English Language Education Policy in Turkey
Sönmez G., Köksal O.
SLAVERY : THEORY AND PRACTICE , cilt.11, sa.1, ss.1-9, 2022 (Hakemli Dergi)
2022
202212. Foreign Language Teachers’ Conceptions of Improvisation
SÖNMEZ G., KÖKSAL O.
Psycho-Educational Research Reviews , cilt.11, sa.2, ss.88-97, 2022 (Hakemli Dergi)
2021
202113. Prospective Teachers’ Tendency of Liking Children and Profession Preference
TANJU ASLIŞEN E. H., SÖNMEZ G.
Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi , cilt.15, sa.37, ss.41-52, 2021 (TRDizin)
2021
202114. Design and Evaluation of an International Baccalaureate Educator Certificate (IBEC) Programme as an Alternative Teacher Education Programme
SÖNMEZ BORAN G., GÜRKAN B., AKSOY N. C.
Novitas-Royal Research on Youth and Language
, cilt.15, sa.1, ss.1-16, 2021 (Scopus, TRDizin)
2021
202115. Practical, Technical, and Affective Aspects of Teaching English Online during the Pandemic: Instructors’ Voices
DEMİR B., SÖNMEZ G.
SLAVERY : THEORY AND PRACTICE , cilt.10, sa.1, ss.1-9, 2021 (Hakemli Dergi)
2021
202116. Generation Z students’ expectations from English language instruction
DEMİR B., SÖNMEZ BORAN G.
JOURNAL OF LANGUAGE AND LINGUISTIC STUDIES
, cilt.17, sa.1, ss.683-701, 2021 (Scopus)
2021
202117. Impact of Perfectionism and Self-Compassion Feelings of Undergraduate Students on Their Foreign Language Speaking Anxiety
SÖNMEZ G., KURTOĞLU M.
Psycho-Educational Research Reviews , cilt.10, sa.2, ss.230-240, 2021 (Hakemli Dergi)
2020
202018. Views of Prospective Teachers and Supervisors on a Practicum Program: A Case Study
SÖNMEZ BORAN G.
Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry
, cilt.11, sa.3, ss.417-435, 2020 (Scopus, TRDizin)
2019
201919. Post-Method Pedagogy vs. Conventional LanguageTeaching Methods: Are They Compensating or Competing?
SÖNMEZ BORAN G., GÜRKAN S.
ELT Research Journal , cilt.8, sa.4, ss.200-220, 2019 (Hakemli Dergi)
2019
201920. An investigation of pre-service and in-service teachers’perceptions of teacher quality in Turkey
SÖNMEZ BORAN G., GÜRKAN B., AKSOY N. C.
SAKARYA UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION , cilt.9, sa.3, ss.537-549, 2019 (TRDizin)
2018
201821. Pre and In-service Foreign Language Teachers’ Perceptions of Effective Teaching
SÖNMEZ BORAN G., İNCEÇAY V.
Kastamonu Eğitim Dergisi , cilt.26, sa.4, ss.1135-1141, 2018 (TRDizin)
2018
201822. Effect of research engagement on EFL teachers' motivation for and efficacy in teacher-research
Boran G.
Egitim ve Bilim
, cilt.43, sa.195, ss.193-221, 2018 (SSCI, Scopus, TRDizin)
2017
201723. Effects of an in-service teacher education course on language teachers’ research knowledge and practice
SÖNMEZ BORAN G., AKYEL A. S.
Journal of theory and practice in education , cilt.13, sa.4, ss.734-758, 2017 (Hakemli Dergi)
2017
201724. Relationship among Efficacy, Strategy Use and Proficiency: Case of Listening in an EFL Classroom.
SÖNMEZ BORAN G., DURMAZ B. N.
Turkish Online Journal of ELT , cilt.2, sa.3, ss.120-129, 2017 (Hakemli Dergi)
2016
201625. How ready are your Students for Autonomous Language Learning?
SÖNMEZ BORAN G.
Turkish Online Journal of ELT , cilt.1, sa.3, ss.126-134, 2016 (Hakemli Dergi)
2016
201626. Styles and style-stretching: How are they related to successful learning?
Griffiths C., İnceçay G.
Journal of Psycholinguistic Research
, cilt.45, sa.3, ss.599-613, 2016 (SSCI, Scopus)
2015
201527. Correcting grammatical errors in university-level foreign language students’ written work
SÖNMEZ BORAN G., Griffiths C.
KONIŃSKIE STUDIA JĘZYKOWE , cilt.3, sa.1, ss.57-74, 2015 (Hakemli Dergi)
2014
201428. Turkish EFL teachers’ perceptions of English as a Lingua Franca
SÖNMEZ BORAN G., AKYEL A. S.
Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry , cilt.5, sa.1, ss.1-12, 2014 (TRDizin)
2013
201329. Fostering learner autonomy through extensive reading The case of oral book reports
MEDE E., SÖNMEZ BORAN G., İNCEÇAY V.
ELT Research Journal, 2(1). , cilt.2, sa.1, ss.16-25, 2013 (Hakemli Dergi)
2013
201330. Metacognitive Online Reading Strategies Applied by EFL Students
SÖNMEZ BORAN G.
Journal of Theory and Practice in Education , cilt.9, sa.4, ss.390-407, 2013 (Hakemli Dergi)
2013
201331. Classroom management self efficacy and readiness of Turkish pre service English teachers
SÖNMEZ BORAN G., KEŞLİ DOLLAR Y.
ELT Research Journal , cilt.1, sa.3, ss.189-198, 2013 (Hakemli Dergi)
2013
201332. The role of oral language proficiency in phonological awareness of early bilinguals
SÖNMEZ BORAN G., SORUÇ A.
Novitas-Royal
, cilt.7, sa.2, ss.106-116, 2013 (TRDizin)
2012
201233. Turkey s Foreign Language Policy at Primary Level : Challenges in Practice
SÖNMEZ BORAN G.
ELT Research Journal , cilt.1, sa.1, ss.53-62, 2012 (Hakemli Dergi)
2011
201134. Effects of learning beliefs of pre service teachers at an English as a foreign language EFL certificate program on their practice teaching
SÖNMEZ BORAN G.
Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry , cilt.2, sa.4, ss.29-38, 2011 (Hakemli Dergi)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2024
20241. Eğitimde ChatGPT Kullanım Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması
Taktak M., Bafralı G.
Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 13 - 15 Aralık 2024, (Tam Metin Bildiri)
2024
20242. Çeviri Teknolojilerinin Toplumsal Tesirlerinin Pierre Bourdieu'nün Sosyolojik Teorileri Merceğinden İncelenmesi
YAZAR U., BAFRALI G.
ICASTIS 2024, Bolu, Türkiye, 30 Eylül 2024, (Özet Bildiri)
2024
20243. Looking into the Overlooked: Teacher Wellbeing
Sönmez G., Gürkan S.
XI International Eurasian Educational Research Congress, Kocaeli, Türkiye, 21 - 24 Mayıs 2024, (Özet Bildiri)
2023
20234. Çok Uluslu Sınıflarda Öğretmen Tutumu
SÖNMEZ G.
8. Ulusal Çocuk Gelişim Öğrenci Kongresi, İstanbul, Türkiye, 15 - 16 Eylül 2023, (Tam Metin Bildiri)
2021
20215. Foreign Language Teachers' Conceptions of Improvisation
Sönmez G., Köksal O.
Lotus International Congress of Language and Translation Studies, Konya, Türkiye, 1 - 02 Kasım 2021, (Tam Metin Bildiri)
2020
20206. Generation Z Students’ Expectations from English Language Instruction
DEMİR B., SÖNMEZ BORAN G.
The 11th International ELT Research Conference, 3 - 05 Eylül 2020, (Özet Bildiri)
2019
20197. Design of an International Baccalaureate Educator Certificate (IBEC)Program as a Model for Effective Teacher Education
SÖNMEZ BORAN G., GÜRKAN B., AKSOY N. C.
III. Uluslararası Öğretmen Eğitimi veAkreditasyon Kongresi, TED Universitesi, Ankara., Ankara, Türkiye, 30 Kasım - 01 Aralık 2019, (Tam Metin Bildiri)
2019
20198. Teaching practice from the views of pre-service teachers andsupervisors: A Case Study.
SÖNMEZ BORAN G.
2nd International Conference on Language, Education and CultureMedipol University, Istanbul., 27 - 29 Haziran 2019
2018
20189. An Investigation of Foreign Language Production of Cabin Crew Candidates during their Employment Process
SÖNMEZ BORAN G., ÇİLOĞLAN F., DURMAZ B. N.
6th Assessment and Evaluation in Education and Psychology Congress, Prizren, Sırbistan, 5 - 08 Eylül 2018
2018
201810. Identification of teacher quality in Turkey in accordance with stakeholders’ opinions
SÖNMEZ BORAN G., GÜRKAN B., AKSOY N. C.
27th International Conference on Educational Sciences, Antalya, Turkey., 18 - 22 Nisan 2018, (Özet Bildiri)
2017
201711. Burnout and Good Language Learners
GRIFFITHS C., SÖNMEZ BORAN G.
18th INGED International ELT Conference, 20 - 22 Ekim 2017
2017
201712. Relationship among efficacy, strategy use and proficiency: case of listening in an EFL classroom.
SÖNMEZ BORAN G., DURMAZ B. N.
18th INGED ELT Conference, 20 - 22 Ekim 2017
2016
201613. How Ready are your Students for Autonomous Language Learning?
SÖNMEZ BORAN G.
Çukurova University ELT Conference, Türkiye, 28 - 29 Nisan 2016
2013
201314. University level EFL students’ self blogging to enhance writingefficacy
SÖNMEZ BORAN G., GENÇ E.
5th World Conference on Educational Sciences - WCES 2013, Roma, İtalya, 4 - 08 Şubat 2013, ss.2640-2644, (Tam Metin Bildiri)
2012
201215. Metacognitive Online Reading Strategies Applied by EFL Students
SÖNMEZ BORAN G.
11th METU International ELT Convention, Ankara, Turkey., 6 - 07 Temmuz 2012, (Tam Metin Bildiri)
2012
201216. Use of Twitter in Foreign Language Classroom: Improving Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge.
SÖNMEZ BORAN G., İNCEÇAY V.
IATEFL Teacher Development SIG Learning Technologies SIG Joint Conference, Istanbul, Turkey., İstanbul, Türkiye, 5 - 06 Mayıs 2012
2011
201117. A Critical Overview of Language Teacher Education In Turkish Education System From 2nd Constitutional Period Onwards 1908 2010
SÖNMEZ BORAN G.
3rd World Conference on Educational Sciences, Istanbul, Turkey., 11 - 13 Şubat 2011, ss.186-190, (Tam Metin Bildiri)
2011
201118. Pre Servıce Teachers Language Learnıng Belıefs And Effects Of These Belıefs On Theır Practıce Teachıng
SÖNMEZ BORAN G.
3rd World Conference on Educational Sciences, Istanbul, Turkey., 11 - 13 Şubat 2011, ss.128-133, (Tam Metin Bildiri)
2010
201019. The Role of Teacher Talk in the Young Learner s Language Learning Process
SÖNMEZ BORAN G.
2nd World Conference on Educational Sciences, Istanbul, Turkey., 12 - 14 Şubat 2010, ss.277-281, (Tam Metin Bildiri)
2010
201020. A Case Study on Needs Assessment of English as aForeign Language Teachers
SÖNMEZ BORAN G., İNCEÇAY V.
2nd World Conference on Educational Sciences, Istanbul, Turkey, 20 - 22 Şubat 2010, cilt.2, ss.317-321, (Tam Metin Bildiri)
2009
200921. Turkish University students perceptions of communicative and non communicative activities in EFL classroom
SÖNMEZ BORAN G., İNCEÇAY V.
1st World Conference on Educational Sciences, Nicosia, North Cyprus, 13 - 15 Şubat 2009, cilt.1, ss.618-622, (Tam Metin Bildiri)
2009
200922. EFL Learners Attitudes Towards Native and Non native Teachers
SÖNMEZ BORAN G., ATAY D.
The first International Congress on Educational Research, Çanakkale, Turkey, 13 - 14 Şubat 2009, (Tam Metin Bildiri)
2007
200723. A Case study of teachers beliefs and classroom practices on grammar teaching
SÖNMEZ BORAN G.
The 6th International METU Postgraduate Conference in Linguistics and Language Teaching, Ankara, Turkey., 7 - 08 Eylül 2007, (Özet Bildiri)
Kitaplar
2025
20251. Challenges in Teacher Education: Pedagogy, Management, and Materials
Bafralı G. (Editör)
IGI Global yayınevi, New York, 2025
2025
20252. Sociology of Small Groups
BAFRALI G.
İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2025
2022
20223. Evaluation of ESP and EAP Course Books
SÖNMEZ G., KARA K. A.
Course Book Evaluation in ELT, Görsev Sönmez, Editör, Eğiten Publishing, Ankara, ss.3-18, 2022
2021
20214. Testing and Assessment of Grammar, Grammar Task Types and Sample Test Items
SÖNMEZ BORAN G.
Language Assessment and Test Preparation in English as a Foreign Language, Çelik, S; Çelik, H; Coombe, C., Editör, Vizetek, ss.269-285, 2021
2016
20165. A Practical Guide for Teacher research
SÖNMEZ BORAN G.
Lambert Academic Publishing, 2016
2016
20166. New Directions in Language Learning Strategy Research: Engaging with the Complexity of Strategy Use
SÖNMEZ BORAN G.
New Directions in Language Learning Psychology, Christina GkonouDietmar TatzlSarah Mercer, Editör, Springer, Cham, ss.25-38, 2016
Diğer Yayınlar
Bilimsel Dergilerdeki Faaliyetler
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam EdiyorInnovational Research in ELT
Baş Editör
Atıflar
Toplam Atıf Sayısı (SCOPUS): 91
h-indeksi (SCOPUS): 6
Jüri Üyelikleri
Ekim-2024
Ekim 2024Doktora Tez İzleme Komitesi (TİK) Üyeliği
- Yeditepe Üniversitesi
Haziran-2024
Haziran 2024Doktora Tez İzleme Komitesi (TİK) Üyeliği
- Yeditepe Üniversitesi
Haziran-2024
Haziran 2024